Kva
veit vel eg?
Som
mor og lærar og samfunnsborgar prøvar eg å forstå denne verda.
Det er ikkje
lett.
Om ein tek den mor-beten fyrst, å bli mor
var enkelt, når deigen fyrst var komen på heving. Når bollen kom ut av omnen
skifta ein status til mor, det berre skjedde automatisk. Det var pupp og bleier
og mat og kos og tryggleik og grensesetting og sosialisering og
horisontutviding. Det gjekk meir eller mindre av seg sjølv, instinkta var til
god hjelp.
Bolleomnen var produktiv i fleire år, men
så vart den nedlagt. Deretter var det berre å følgje opp desse podane som var
halvt deg, halvt ein annen og heilt seg sjølv. Som bleieskiftarbeider i graut-
og puppbobla var det ikkje så lett å ense verda utanfor, det skal vel heller
ikkje vere det. Fokus skal vere innover mot hiet, det er rett. Oppkast, feber
og søvnløyse var altoppslukande og ein kjende at all uffing og okking kom av
seg sjølv, heilt naturleg og med god grunn. Ein kunne spreie rundt seg med
referat frå stellebord, nattskiftet, grautskåla og ymse trassaldrar, både
online og offline. Ein kunne kose seg litt med at ein fekk gehør og at andre
kjende det på same måten, ein kunne sjå tragikomedien i det og le av seg sjølv
med gulpeflekkar på kragen. Og alt dette var, sett i etterkant, enkelt, det var
ein veg; opp og fram, det var berre å
klive over kneika, halde seg fast i røter og kantete steinar. Ein kosa, gret, skratta og åla seg framover og var trass
alt den viktigaste personen i livet til nokre få, små menneske. Og dette var
ikkje noko problem, for det var slik det skulle vere.
Så det kan eg slå fast for meg sjølv; å
bli mor var lett, det berre skjedde med meg.
Etter kvart blir desse små, noko større,
noko eige, noko anna. Dei leikar seg ute og inne og oppe og nede, i tre og i
bekken, og radiusen kan bli stor. Dei tek til på skulen og dei sparkar fotball,
dei går på ski, dei syklar, dei dett ned, dei blir ihopsydde, dei blir spjelka,
dei kranglar og dei er vener. Alt er normalt, vi vaksne jobbar og kostar og
køyrer bil og drikk kaffi. Det er kvardagen og den er ikkje glamorøs, den er
grei og god og okei.
Så spør ein seg sjølv, kva skal ein vente av
kvardagen? Plankekøyring eller grøftekøyring, punktering og ei og anna ripe i
lakken? Drømmescenarioet er ryddig hus, reine klede med tellekantar, harmoni,
venlege smil i treffsikre pasningar mellom familiemedlemane, gode samtaler,
faste leksestunder, rutinerte treningsøkter, blomsterbukett på bordet,
middagsselskap med vener i helga, reine ungar med håret på stell, funksjonelt
kjøken og vaskerom forkledd med utsøkt estetikk og akustikk, friske sengeklede
med eit hint av lavendel og ei mor med nappa bryn og trimma kant.
Det er i alle fall det ein drøymer om, og
trur er toppen av lykke. Og somme gonger kan ein få ei kjensle av at ein nesten
er der, eller i alle fall ein stad i nærleiken. Det kan vere eit par timar før
jula blir ringt inn, eller dei femten minutta etter at du har vaska golva midt i
huset. Dersom ein har opptil fleire avleggjarar som bur i same hus, kan dette vare i så korte blaff
at ein trur det berre var ein draum. No skal ein vere forsiktig med å skulde
alt kaoset på dei yngste i huset, om ein ikkje er av dei mest ryddige menneska
sjølv. Da kan det vere ein er heldig og avlar fram to små, som ein klarer å
oppdra på gunstig vis til å ta på seg ymse arbeidsoppgåver i heimen. Er ein
rotete av seg og plutseleg får vifta seg fram til ein lysning i ammetåka og ser
at det er blitt fem avkom, ja da kan det hende at ein må få profesjonell
kaoskontroll på besøk. Slik sett kan ein få det praktiske, huset, lekser og all
aktivitet, inn i eit slags skjema. Og om ein senkar krava betrakteleg, så kan
den praktiske kvardagen i huset bli til å leve med, utan kaoskontroll og.
Har ein fire skuleungar i hus, seier det
seg sjølv at mykje av kveldane går med til lekser, for dei. Som foreldre skal
vi støtte, lytte og hjelpe. Og det skulle vel vere null problem, dersom ein set
av tid og skrur av alle skjermar og radioar og konsentrerer seg. Og om ser vekk i frå ungkatten si hasardiøse ferd gjennom stova og minstemann si
høglytte leiking, og ein ikkje reflekterar over at ein allereie er utsleten av
dagen, og at ein eigentleg har lyst på noko avslappande tid med Minecraft før
hovudet skal lande på andedun. Ikkje noko problem.
Det er ikkje slik for alle, somme ser
leksene som eit høgt fjell av meir skule og plikter før sengetida, medan andre
tenkjer på dei som ei irriterande, lita strafferunde, som dei hastar i gjennom
for å bli ferdige, slik at dei kan gå ut å springe eller hoppe eller rulle.
Andre att kan ha eit ønskje om å faktisk lære noko, lese, studere og skrive,
nyte med ein kopp te. Og i einskilde heimar er alle kategoriar representerte,
til ei kvar tid. Som forelder har du da eit ansvar for å følgje opp, og nokre
svarar at dei har gjort leksene før du er ferdig med å formulere spørsmålet,
somme seier dei er ferdige, men berre har att noko lite (da veit mor,
instinktivt, at ho må komme med oppfølgjingsspørsmål), så har du dei som glir
vekk langs veggane i det dei værar spørsmålet. Desse må ein kanskje hanke inn
att frå eit eviglangt dobesøk, eller eit rømningsforsøk inn i Legoland eller
Minecraft-verda med øyretelefonar som gjer at dei høyrer absolutt ingenting.
Mor veit da, at kvelden kan bli lang, om ho i det heile tatt gidd å ta opp den
kampen.
Ungane må da lære, tenkjer ho. Om ungane
mine dett utom den oppskisserte skulevegen, er det min feil, mitt svik, eg som
ikkje gjer jobben min. Ein blir ikkje ein brukbar, opplyst vaksen om ein veks
opp med ein playstation-kontroller i handa. Det blir så feil i moderhjernen.
Hadde det enda vore langrenn, noko fysisk, noko sunt og oppbyggjeleg, kanskje
til og med fotball er betre? Eller Lego-bygging, å konstruere, å teikne, eller
musikk, noko som tradisjonelt sett er bra for utviklinga av hjernen.
Eg kjenner ei mor (ganske godt) som har
kjent på dette, mange gongar, mange kveldar, dagar. Ho har vore irritert,
frustrert, redd, sint, oppgjeven, fortvila og uvitande. Ho meiner at lekser er
viktige for å lære seg å arbeide på eiga hand. Likevel. Om leksearbeidet kjennest
meiningslaust og nedbrytande og bidreg til auka friksjon i heimen, fordi den
stunda ein skulle ha i lag på kvelden ikkje var så triveleg, kva gjer det med
kjensla av å ha ei trygg hamn? Ei hamn der ein skal kunne ta seg inn att og
kople av. Denne mora (som eg kjenner så altfor godt) har lokka og lurt og masa
og bede og skrike og ropt og reve seg i håret og, nær på, rulla seg i tjære og
fjør.
Siste tida har ho prøvd å forstå kva det
er med Minecraft, kva går dette ut på. For lenge sidan forsikra ho seg om at
det ikkje var vald og gørr og hjernemasse, ho fekk tak i at det hadde med
firkant-klossar å gjere, og roa seg med det. Men rista på hovudet over dagens
ungdom som meinte det var betre å bygge med klossar på ein skjerm enn å gjere
det i røynda (som det står i
matteleksa). Da den eine rekrutten hennar ein dag sat med leksa, medan det
dampa ut av øyrene, såg ho med eitt at det handla om volumutrekning. Og drog
ein link til Minecraft, som også var kuber i massevis. Med eitt var ungen
påkopla, ikkje på leksa, men på det mora snakka om. Han kunne snakke om areal,
omkrins og volum, i Minecraft-kontekst. Kunnskapen var der, ikkje tvil om det,
men viljen til å skrive oppgåvene sirleg inn i matteboka var det verre med. Så
ho intervjua han vidare om denne verda ho forstod så altfor lite av, jau da han
la ut. Og mora sat der, konsentrert, i stillongs og håret sett opp i tidsklemma,
for å prøve å forstå dette.
Og det vart skildra ei verd utanom det
jordnære, men likevel så jordnært at ho vart skjemd av eigne fordommar.
Gutungen sat med store auge og gestikulerte, han fortalde om natur og brukte
omgrep som ørken, sump, jungel, regnskog, bjørkeskog, eikeskog og birch
saplings som han oversette til mor (ungtre av bjørk). Han snakka om å finne
ressursar i ei ukjent verd som han utforska bit for bit. Han snakka om å finne
ymse treverk til byggeaktivitet og reiskapsbruk. Han snakka om å finne vegen
til små landsbyar der han kunne finne ein black smith («eller ein smed da,
mamma») som kunne smi reiskap av jernet han hadde funne i jorda. Vidare
fortalde han om pyramider i ørkenen og majaindianarar i jungelen og matjord som
vart dyrka av bonden, slik at han kunne hauste korn og bake seg brød. Om han
da, bonden altså, hadde skaffa seg kol til å fyre opp omnen med.
Diamantar fann han sjeldnare, sa han, i
den tiande blokka etter grunnfjellet (bedrock
vart det opplyst om). Etter kvart som verda vart avdekt viste den seg og på eit
kart, som var utstyrt med koordinatar. Fekk ein utvunne nok jern til å bygge
seg jernbane med, gjekk plutseleg livet i verda fortare, kommunikasjon mellom
aktørane på skjermen vart utbetra.
-Og kven er desse aktørane, spør mor.
-Jau, no skal du høyre. Det er litt
spesielt, for dei er utan kjønn, eller ein kan velje skins da, slik at det blir
gut eller jente, om ein vil altså. -Så det er på ein måte kjønnsnøytralt da?
-Ja, det kan du seie. Og mat lyt dei jo ha, dei et grønsaker og kjøt. Frå
lamaen og sauen får dei ull til sengeklede, viss du vil sove da. Somme ting er
meir meiningslause, som at prestane sel
magiske bøker og at ein må til underverdenen for å sale hesten, men slik er det…
Mora nikkar.
Læraren inni mora nikka også. Skremd og
letta på same tid. Skremd fordi det er ei verd innanfor denne skjermen som ho
ikkje har skjønt noko av, og som ho har avfeia som meiningslaus og tullete.
Letta fordi det verka som om engelskkunnskapar,
samfunnstilhøve, ressursforvaltning, koordinatsystem, samanhengar i
naturen og kjennskap til gamle og verdifulle yrke såg ut til å vere eit
biprodukt av denne skjermsjuka.
Rådlaus, fordi ho ikkje hadde kunnskap nok
til å bruke dette på nokon god måte i skulesamanheng. Frustrert fordi ho ikkje
hadde skjønt det før, det er klart at om ho hadde visst at somme elevar sat
inne med slik kunnskap kunne ho angripe dei på ein annleis og betre måte. Det
at ho hadde trudd at ungane, ved å vere
opptekne av Minecraft, fjerna seg frå verkelegheita og over i noko
uhandgripeleg og verkelegheitsfjernt var flaut. Dei lærte om å dyrke jorda og
utnytte ressursane, slik som menneska har gjort opp i gjennom historia. Er det
ikkje det vi vil dei skal forstå, tenkte ho.
Samfunnsborgaren, inne i den same mora og
læraren, vrei på seg. Han innsåg at han var eit barn av si tid, ei tid før
e-post og smarttelefon, ei tid med telefon i gangen, NRK1, fiskerimelding og
havregryn med mjølk. Den tida som var før den som var komen, den som hadde vore
betre. Kanskje var verdsborgaren vorte så gammal og blind at han ikkje såg det
gode i det nye, fordi han ikkje gadd å opne den elektroniske scifi-døra inn i
ei anna verd.
Og forelderen tenkte seg om, og forstod at
han måtte roe seg ned, tenke at ting vil gå seg til, det vil gå bra, men ikkje
på den måten han hadde tenkt det skulle gå bra.
Mora forstod at det å bli mor var ein
sabla enkel operasjon. Det å forstå at ein faktisk blir mor til framtida sine
foreldre, det var mykje verre. For korleis skal ein bu ungane sine på det? Bu
ungane på å bli foreldre for eit samfunn som kjem etter det vi sjølve kjenner….det
er ein overveldande tanke.
Mora og læraren og samfunnsborgaren vart
einige om at dei kunne prøve å forstå den neste generasjonen betre ved å møte
dei i deira fantasiverd, og kanskje til og med få dei med seg opp til
middagsbord-verda ein gong i blant, for å øve på handskrifta. For med handskrift
kan det vere greitt å notere ein og annen koordinat, det å kunne dokumentere
kunnskap skriftleg er også ganske ok og å kunne kople hjerne og hand i hop er
uansett veldig smart. Og Minecraft-universet verka ikkje lenger så skummelt, men ein ressurs var det vanskeleg å få tak i der; frisk luft. Så om ein luftar slike speledåser nokre gonger for dagen, så gjer ikkje det noko.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar